Tieinfran rakentamiseen ja ylläpitoon erikoistunut Destia Oy on hyödyntänyt Terästyö JK & JK:n erikoisosaamista monissa liikenneverkoston korjauskohteissa. Jyväskylän kupeessa, Muuramessa sijaitsevasta 100 metriä pitkästä rautatiesillasta löytyi kuntotarkastuksessa vaurioita, joiden vuoksi Väyläviraston piti uusia koko silta. Destia toimi pääurakoitsijana sillan uusimisessa.
Terästyö JK & JK valikoitui urakkaan mukaan, koska yritys oli ennestään tuttu Destialle korkeasta työn laadusta. Lisäksi Destialle oli tärkeää, että Terästyö JK & JK pystyi vastaamaan tarpeeseen toimittaa tarvittavat teräsrakenteet tiukan aikataulun puitteissa.
Työt Muuramen keskustan eteläpuolisella rautatiesillalla alkoivat marraskuussa 2019 valmistelutöillä. Terästyö JK & JK:n intensiivinen urakkajakso työmaalla kesti helmikuusta heinäkuuhun 2020.
”Meiltä oli 2-4 hitsaria 5 kuukauden ajan jatkuvasti siltatyömaalla. Työt päästiin aloittamaan viiveellä, joten mittavan urakan aikataulu oli todella kireä. Otimme hitsareita välillä lisää työmaalle hitsaamaan useassa vuorossa ja pajalla tehtiin pitkää päivää, jotta kelkat ja muut teräsosat saatiin toimitettua ja asennettua sovitusti urakkakohteeseen”, Terästyö JK & JK:n Timo Kangasoja kertoo.
”Terästyö JK & JK valmisti teräsosia siirtorataa varten ennakkoon omalla pajallaan ja asensivat valmiit osat työmaalla paikalleen. Siirtoradan rakentamisen lisäksi Terästyö JK & JK:n osaamista hyödynnettiin sillan rakenteiden metallitöissä ja osien valmistuksessa. Rautatiesillan teräspilarien raudoituksen asennuksessa Terästyö JK & JK oli mukana ja he hitsasivat pilarit umpeen. Lisäksi he asensivat pilarien päälle uudet sillan laakerit”, siltatyömaan vt. työmaapäällikkö Ville Siuruainen kertoo Terästyö JK & JK:n roolista urakassa.
”Erittäin haastavaa urakassa oli se, että sillan korvaaminen siirtoradan avulla piti tapahtua 60 tunnin aikana, jotta junaliikenne ei katkea siltatyön takia. Lisäksi kyseessä oli mittaluokaltaan yksi suurimmista silloista, jonka Destia on korjannut siirtorataa käyttämällä”, Siuriainen taustoittaa urakan vaativuutta.
Vilkasliikenteisen Jyväskylä-Jämsä-välisen ratayhteyden vuoksi siirtotyö oli tehtävä 60 tunnin aikaikkunan sisällä niin, että viereen rakennettu uusi silta siirrettiin kokonaisena vanhan tilalle ns. siirtoradan avulla. Silta siirrettiin juhannuksena 2020 ja urakka saatiin valmiiksi sovitussa aikataulussa.
”Työ sujui hyvin kaiken kaikkiaan. Terästyö JK & JK teki osuutensa ilman viivästyksiä ja laadukkaasti. Hitsauslaatu oli priimaa – täysin vaatimusten mukaista ja lujaa, kuten siltatöissä pitääkin olla”, Ville Siuruainen Destialta sanoo ja jatkaa:
”Terästyö JK & JK oli Destialle ennestään tuttu toimija. Meille on tärkeää, että he tekevät sovitut terästyöt laadukkaasti sovitun mukaan ja tarvittaessa pystyvät vastaamaan myös muutostarpeisiimme joustavasti.”